Det klimatsmarta köket

BLI SMART I KÖKET MED NY KOKBOK
KLIMATSMARTA RECEPT OCH TIPS FÖR ALLA VARDAGSKOCKAR

Ladda ner Klimatkokboken DET SMARTA KÖKET

Hur kan jag äta mer klimatsmart mat och samtidigt gott? Hur kan maten som glömts bort i skafferiet räddas innan den blir för dålig?

Varje dag fattar du en mängd beslut som påverkar klimatet. Visste du att en tredjedel av de svenska hushållens utsläpp av växthusgaser kommer från maten? Med enkla och medvetna val är det möjligt för dig att äta mer klimatsmart och halvera utsläppen från din mat.

I vår nya klimatkokbok Det smarta köket – klimatsmarta tips och recept för alla Stockholms vardagskockar får du information, tips och recept för att bli mer klimatsmart i köket.  De smarriga recepten har tagits fram av Carola Magnusson.

Mer klimatsmart på Facebook!

På Facebook-sidan Klimatsmarta stockholmare hittar du aktuella tips om hur du kan leva mer klimatsmart i vardagen och du kan också dela med dig av dina tips och vad du tycker och få information om Stockholms stads klimatarbete.
Klimatsmarta stockholmare på Facebook (Länk till annan webbplats), http://www.facebook.com/klimatsmartastockholmare)

Läs och bläddra direkt i Det smarta köket (e-bok) (Länk till annan webbplats, http://www.e-magin.se/paper/xc371mxk/paper/1)
Ladda ner Klimatkokboken Det smarta köket (pdf)
Har du någon fråga kring klimatkokboken? Längst ner på sidan hittar du de vanligaste frågorna och svaren.

Klimatsmarta tips från klimatkokboken

1. Ät varannan vegetariskt. Minska mängden kött och ät mer vegetariskt. För att halvera utsläppen av växthusgaser från maten du äter – låt varannan av dagens stora måltider, antingen lunch eller middag, vara vegetarisk.

2. Välj kött med omsorg. Köttets klimatpåverkan varierar kraftigt beroende på vilket djurslag köttet kommer från. Om du vill minska klimatpåverkan från din köttkonsumtion, välj kött som ger låga utsläpp av växthhusgaser.

3. Välj hållbart fångad fisk. Till exempel fisk och skaldjur miljömärkt med MSC – certifierat hållbart fiske.

4. Ät frukt och grönt – gärna i säsong. Ät gärna mycket grova och lagringståliga grönsaker och rotfrukter, som är i säsong nästan året om i Norden. De påverkar klimatet minimalt. Välj ömtåliga frukter, bär och grönsaker när de är i säsong. Undvik frukt och grönt som transporterats med flyg.

5. Släng mindre mat. Minska ditt onödiga matavfall, matsvinnet. Förvara maten rätt, planera dina inköp och ta hand om dina rester. Sortera ut matavfallet om du har möjlighet, det blir biogas.

Här finns mer information om olika livsmedels klimatpåverkan

Livsmedelsverkets Mat-Klimat-lista 2014 (pdf)
Rapport om livsmedelskonsumtion 2050 (pdf)

7 smarta tips mot matsvinn

Det är en vinst både för miljön och plånboken att minska det onödiga matavfallet. Ett hushåll beräknas kunna spara mellan 3000 och 6000 kr per på att minska sitt svinn.

Här får du några tips som kan vägleda dig om du vill minska matsvinnet genom att förvara maten rätt, planera dina inköp och ta hand om dina rester.

  1. Känns morötterna lite väl mjuka och sladdriga? Lägg de i kallt vatten över natten och vips så blir de aptitliga igen! Funkar på alla rotfrukter.
  2. Bruna och mjuka bananer är inte det mysigaste att ha i fruktskålen – men de behöver inte kastas för det! Skala och frys så kan du mixa dem till en smarrig bananglass eller i en smoothie.
  3. Mjukt bröd som blivit torrt gör ingen människa glad. Men efter att du penslat på lite olja och torkat det i ugnen så har du plötsligt goda crostinis eller skorpor. Du kan också mixa dem till ströbröd.
  4. Trötta grönsaker? Vet du inte vad du ska göra med dem? Lägg in dem i 1-2-3-lag och ett-tu-tre så har du ett gott tillbehör till maten! Recept på 1-2-3-lag: 1 dl ättiksprit, 2 dl strösocker och 3 dl vatten. Koka upp och rör så att sockret löser sig. Låt kallna.
  5. Sänk temperaturen! En ynka grads temperatursänkning förlänger hållbarheten på många livsmedel. Sikta på +5 grader.
  6. Fredagsmys men glömt att köpa chips? Fritera potatisskal istället. Underskattat och väldigt gott!
  7. Pasta i stora lass. Gott nykokt. Inte så kul dagen efter. Eller? Ner med pastan i woken eller blanda i en pastasallad så smakar det mumma igen!

Redan med små förändringar kan du göra stor skillnad!

För mer information, kontakta:
Jon Möller Stockholms Stad